praca

Szukasz Pracy?

Pomożemy Ci ją znaleźć!

Szukaj pracy za pośrednictwem serwisów społecznościowych

społeczność

Media społecznościowe już dawno wykroczyły poza obszar rozrywki – obecnie to pełnoprawne i powszechnie stosowane narzędzie rekrutacyjne. Serwisy tego typu działają w dwie strony. Po pierwsze pomagają pracodawcom czy osobom rekrutującym znaleźć dobrych pracowników. Po drugie osobom szukającym pracy dają możliwość nawiązania bardzo wartościowych kontaktów zawodowych, zaprezentowania się jako ekspert w swojej dziedzinie, otrzymania nowych ofert pracy i docelowo, znalezienia posady marzeń. Od czego jednak zacząć?

Gdzie warto być

Najpierw zdecyduj, na jakiej platformie społecznościowej chcesz zaistnieć i stworzyć profesjonalny profil. Twoim pierwszym wyborem powinno być LinkedIn i/lub GoldenLine, gdyż są to najbardziej popularne serwisy stworzone z myślą o kojarzeniu pracodawców czy headhunterów z pracownikami. Dodatkowo przydatne okazać się mogą profile na Facebooku albo Twitterze, gdyż dają możliwość skorzystania z tematycznych grup i udziału w branżowych dyskusjach, skąd również można czerpać informacje np. na temat interesujących ofert pracy czy potencjalnego pracodawcy. Pamiętaj jednak, że nawet konto w ogólnym serwisie, jakim jest Facebook, jeśli będziesz się nim posługiwać w celach zawodowych, musi budować Twój pozytywny wizerunek – a nie podkopywać go. Stąd zalecana jest bardzo duża ostrożność przy publikowaniu ogólnodostępnych postów czy prywatnych zdjęć.

Jak wypełnić profil zawodowy

W pierwszej kolejności skoncentruj się jednak na jednym z serwisów społecznościowych przeznaczonych stricte budowaniu relacji zawodowych i rozwijaniu kariery. Zacznij od skrupulatnego wypełnienia całego profilu zawodowego. Jeśli wypełnisz go w 100%, rekruter na pewno znajdzie te informacje, które go interesują – w przeciwnym razie może po prostu przejść do kolejnej osoby. Przypomina to pisanie CV, jest więc tu miejsce na doświadczenie zawodowe, wykształcenie, szkolenia, osiągnięcia itp. Jeśli wysyłasz CV, aplikując na różne oferty pracy, uzgodnij dane z profilu np. w LinkedIn z wysyłanym dokumentem. Nie trzeba chyba dodawać, że wszystkie informacje, które tu podasz, muszą być prawdziwe.

Tak samo jak w CV, również zdjęcie na profilu powinno być profesjonalne. Idealnie jeśli będziesz sprawiać wrażenie osoby kompetentnej a jednocześnie sympatycznej. Choć nie wszyscy są chętni, by publikować swoje fotki w Internecie, tu naprawdę warto zrobić wyjątek. Jak wynika z badań, profile ze zdjęciem są odwiedzane nawet 11 razy częściej niż te bez zdjęcia.

Kiedy profil zawiera już wszystkie informacje ważne pod kątem rekrutacji, spróbuj wyróżnić się wśród innych. Warto zadbać o dobrą wizualną prezencję profilu - obowiązuje tu zasada czytelności i dobrego smaku. Kolejna kwestia to słowa i frazy kluczowe, które należy używać w różnych miejscach na profilu, oczywiście tak, by było to merytorycznie uzasadnione. Dzięki temu wyszukiwarki internetowe będą Ci bardziej sprzyjać.

Pokaż światu, że jesteś ekspertem

Teraz możesz przejść do bardziej mozolnego, ale niesamowicie ważnego etapu tworzenia profilu zawodowego w profesjonalnym serwisie społecznościowym. Postaraj się zrobić tak dużo, ile możesz, by wykreować się na eksperta w danej dziedzinie. Być może już masz jakieś osiągnięcia na tym „internetowym polu”. Jeśli prowadzisz blog, który porusza tematy związane z Twoim zawodem czy branżą, w jakiej działasz, koniecznie zamieść link do niego w swoim profilu. To samo dotyczy aktywnego udziału w dyskusjach np. na branżowych forach internetowych, powołaj się na nie, zamieszczając adres www. Jeśli jesteś autorem publikacji albo prezentacji przygotowanych na potrzeby wystąpień publicznych czy też nagrań video, które dowodzą Twojej znajomości danego tematu, koniecznie się tym pochwal. Najlepiej zrobisz wstawiając link do konkretnego materiału lub osadzając go bezpośrednio w swoim profilu. Sam serwis społecznościowy, na którym założyłeś konto, też powinien stać się miejscem Twojej eksperckiej aktywności. W miarę możliwości udzielaj się w branżowych dyskusjach i na tematycznych grupach.

O Twoim profesjonalizmie mogą też zaświadczyć inni użytkownicy danego serwisu. Mogą np. napisać rekomendację dotyczącą Twojej osoby, podzielić się z innymi, jak skorzystali na współpracy z Tobą, wskazać na Twoje silne strony. Mogą też potwierdzić, że faktycznie posiadasz umiejętności, które wymieniłeś – klikając na Twoim profilu przy tych, które mieli okazję sprawdzić. Wystarczy o to poprosić osoby, które są w Twojej sieci kontaktów. Pamiętaj przy tym, że o ile w kwestii potwierdzeń umiejętności sprawdza się zasada: im więcej tym lepiej, o tyle w przypadku rekomendacji znaczenie ma ich jakość. Istotne są więc rzeczowe opinie pochodzące najlepiej od osób z branży lub tych, które pełnią funkcje kierownicze. Najbardziej wartościowe rekomendacje dotyczą Twoich osiągnięć zawodowych, realizacji konkretnych projektów czy zadań, a nie cech charakteru.

Bez kontaktów ani rusz

Jeśli na poważnie myślisz o wykorzystaniu serwisu społecznościowego do zdobycia dobrej pracy, musisz zbudować sieć kontaktów zawodowych, czyli zająć się networkingiem. Po co? Cele towarzyskie nie są tu oczywiście priorytetem, choć mogą być miłym dodatkiem. Silna sieć kontaktów ułatwi Ci dotarcie do branżowych ofert pracy, które być może nie zostaną w ogóle zamieszczone w standardowych serwisach ogłoszeniowych. Co oczywiste, bez sieci kontaktów nie możesz uzyskać potwierdzeń umiejętności oraz rekomendacji, więc tracisz szanse na wzmocnienie wizerunku eksperta. I co najważniejsze, większa liczba znajomych sprzyja większej liczbie wyświetleń Twojego profilu w profilach innych osób. Nie wchodząc w techniczne zagadnienia, ta zasada sprzyja „popularności” Twojego profilu i zwiększa szanse, że trafi na niego headhunter. Wtedy - jeśli tylko odrobiłeś zadanie domowe opisane w tym artykule – oferta pracy, o jakiej marzyłeś, może nabrać bardzo realnych kształtów.